Turinys /

T-1. Aerodinamika ir skrydžio dinamika

Sparnas

Sparnas – viena svarbiausių lėktuvo dalių. Jis kuria keliamąją jėgą. Sparnai klasifikuojami pagal eilę požymių. pvz.: Sparnų kiekis, Sparno forma plane, Strėliškumas ir galimybė jį keisti.

5. pav. Sparno geometrija

6. pav. Sparno forma

  1. aukštasparnis tiesaus sparno monoplanas;
  2. vidursparnis tiesaus sparno monoplanas;
  3. žemasparnis tiesaus sparno monoplanas;
  4. biplanas, abu sparnai tiesūs;
  5. aukštasparnis tiesioginės žuvėdros formos monoplanas;
  6. žemasparnis atvirkščios žuvėdros formos monoplanas;
  7. aukštasparnis atvirkščios V formos monoplanas;
  8. žemasparnis teigiamos V formos monoplanas.

7. pav. Sparno tvirtinimas

8. pav. Kintamos geometrijos sparnai

  • Keisti sparno profilį;
  • Keisti sparno plotą;
  • Keisti sparno strėliškumą;
  • Derinti kelis ar visus aukščiau išvardytus sparno geometrijos keitimo būdus.
  • Stabilizatorius

    Juo lėktuvas balansuojamas horizontalioje plokštumoje. Prie stabilizatoriaus tvirtinamas aukštumos vairas. Kartais lankstomas visas stabilizatorius. Tuomet jis atlieka ir aukščio vairo funkcijas. Skraidančio sparno ir beuodegės schemų lėktuvai stabilizatoriaus neturi.

    Kilis

    Tai vertikali plokštuma, suteikianti lėktuvui krypties pastovumą. Prie kilio tvirtinamas posūkio vairas. Posūkio vairais orlaivis pasukamas apie vertikalę ašį.

    Vairai (aukštumos ir posūkio vairai, eleronai)

    Vairai atlenkiamos plokštumos, kuriomis keičiama lėktuvo skrydžio trajektorija arba sukeliamas ir stabdomas jo sukimasis apie bet kurią ašį.

    9. pav. Orlaivio vairai.


    Posūkio vairas

    Eleronai , pokrypio vairai

    Aukštumos vairai

    Važiuoklė

    9. pav. Triratė važiuoklė

    Dažniausiai naudojamos šios važiuoklės schemos:

    1. Triratė su galine atrama.
    2. Triratė su priekine atrama.
    3. Keturratė.
    4. Dviratė.
    5. Daugiaatramė.

    Literatūra: Bronius Merkys Orlaivių konstrukcijos

    TOP