B. Oškinis
(1913 m. balandžio 15 d. Šakių apskrities Barzduose – 1985 m. balandžio 7 d.
Palangoje) – Lietuvos sklandytojas, sklandytuvų konstruktorius, sklandymo
pradininkas.
Gimė Jono ir Agnieškos Oškinių šeimoje. 1920 m. šeima persikėlė gyventi į
Kauną.
1928–1933 m. mokėsi Kauno aukštesniojoje technikos mokykloje (ATM).
Domėjosi aviacija. Buvo vienas iš Kauno ATM aviacijos būrelio, įkurto 1931 m.
gruodžio 13 d., steigėjų.
Baigęs aviacijos kursus vadovavo sklandytuvų statybai ATM dirbtuvėse.
Perkonstravo vokišką mokomąjį sklandytuvą RRG-23 „Zoegling“ ir taip 1932 m.
rugpjūčio mėn. sukūrė lietuvišką sklandytuvą T-1 („Technikas-1“). Pažaislyje šį
sklandytuvą išbandė karo lakūnas Gregorius Radvenis. Čia pirmąjį skrydį atliko
ir pats B. Oškinis. 1933 m. su kitais Nidoje įrengė sklandymo mokyklą.
Vėliau sukonstravo sklandytuvus BRO-2 ir BRO-3. Išmoko skraidyti ne tik
sklandytuvais, bet ir lėktuvais. 1936 m. paskirtas Zoknių karo aviacijos
dirbtuvių viršininko pavaduotoju. Vėliau tarnavo karo lakūnu 3-ioje eskadrilėje.
1937 m. išbandytas B. Oškinio sklandytuvas BRO-4 „Rūta“, skirtas akrobatiniam
skraidymui. 1937 m. Jonas Pyragius ir Bronius Oškinis dalyvavo pasaulio
sąskrydyje Elmyroje (JAV), kuriame B. Oškinis skraidė LAK sklandytuvu
„Biržietis“, o J. Pyragius – BRO-5 „Rūta“. 1938 m. baigė Lietuvos karo lakūnų
mokyklą. 1938–1940 m. studijavo aeronautiką Berlyno aukštojoje technikos
mokykloje.
Į Lietuvą sugrįžo 1940 m. Buvo paskirtas į 29-to teritorinio šaulių korpuso
Tautinės aviacijos eskadrilės dirbtuves Pivonijoje (prie Ukmergės). 1941–1944 m.
dirbo Kauno aviacijos dirbtuvėse Fredoje gamybos kontrolieriumi, remontavo
vokiečių bombonešius „Junkers“ Ju-88. 1942–1944 m. studijavo Kauno Vytauto
Didžiojo universitete.
1944–1945 m. buvo suimtas ir išvežtas į Podolsko lagerį. 1947 m. grįžo į Kauną,
skaitė paskaitas Valstybiniame universitete, toliau kūrė naujus sklandytuvus.
1949 m. rudenį baigė statyti ir išbandė pirmąjį pokario metais sklandytuvą
BRO-10 „Pūkas“. 1956–1962 m. Kauno sklandymo stoties viršininkas, vėliau
vadovavo sklandymo mokyklai Palangoje.
Simferopolio aviacijos dirbtuvėse buvo pradėta Broniaus Oškinio sklandytuvų
BRO-9 „Žiogas“, BRO-11 „Pionierius“ ir BRO-12 serijinė gamyba. Jais skraidė
visuose buvusios SSRS aviacijos sporto klubuose. 1962 m. Prienuose buvo įkurta
Eksperimentinė sportinės aviacijos gamykla, kurioje B. Oškinis dirbo
konstruktoriumi. Didelį dėmesį skyrė sklandytuvų, skirtų jaunimui, kūrimui. Į
juos įdiegė daug naujovių, panaudojo plyšinius sparnus, plyšinius užsparnius ir
eleronus. B. Oškinis sukūrė 25 įvairių modifikacijų sklandytuvus.
Apdovanotas Lietuvos vyriausybės ir FAI (Tarptautinė aeronautikos asociacija).
Jo vardu pavadinta Lietuvos vaikų aviacijos mokykla ir gatvė Palangoje.
Oškinio sklandytuvai
- T-1 (BrO-1) (1932)
- T-2 (BrO-2)
- BrO-3 „Pūkas“ (1936)
- BrO-4 „Rūta“
- BrO-5 „Rūta II“ (1938)
- BrO-6 „Pūkas“
- BrO-9 „Žiogas“
- BrO-10 „Pūkas“
- BrO-11 „Pionierius“
- BrO-11 M „Zylė“
- BrO-12 (1957)
- BrO-14
- BrO-16 „Pempė“ (1973) – vandens sklandytuvas
- BrO-15 „Raguva“
- BrO-17S „Bitelė“ (1974)
- BrO-17V „Antelė“ – vandens sklandytuvas
- BrO-18 „Boružė“ (1975) mažiausias pasaulyje sklandytuvas
- Br0-19 „Ančiukas“
- BrO-20 „Pūkelis“
- BrO-21 „Vyturys“
- BrO-22 „Rūtelė“
- BrO-23 „Garnys“
Oškinio sportiniai lėktuvai