B. Karvelis 1911 - 1996 m.
Sklandytojas, aviakonstruktorius, sukonstravęs pirmąjį Lietuvoje
plastikinį BK-7 Lietuva.
Tėvas buvo malūnininkas. 1921–1926 m. mokėsi Užpalių progimnazijoje,
1926–1931 m. Deltuvos žemesniosios technikos mokyklos Mechanikos skyriuje.
1931–138 m. dirbo Kaune, Plentų ir vandens kelių valdybos centrinio
garažo mechaniku. Dirbdamas 1935 m. baigė Nidos sklandymo mokyklą, 1936 m. –
Lietuvos aeroklubo lakūnų mokyklą, įgijo civilinės aviacijos lakūno išsilavinimą.
1938 m. suprojektavo ir pagamino sklandytuvą BK-1 „Vanagas“, su kuriuo
dalyvavo Pirmojoje Lietuvos Tautinėje Olimpiadoje ir užėmė septintą vietą.
1938–1940 m. dirbo Orinio susisiekimo direkcijoje dirbtuvių vedėju. Be to, dar
dirbo Aeroklube sklandytuvų velkamojo skridimo instruktoriumi.
1939 m. Aukštagiryje (šalia Vilniaus) įsteigus S. Dariaus ir S. Girėno
sklandymo mokyklą, 1939–1940 m. antrasis šios mokyklos viršininkas ir
vyriausiasis instruktorius, vėliau – instruktorius. Čia jis baigė statyti ir
1941 m. pavasarį išbandė geros kokybės sklandytuvą BK-2.
1941 m. įsidarbino „Aeroflote“ motoristu. Antrojo pasaulinio karo pradžią
sutiko būdamas komandiruotėje Rygoje. 1942–1945 m. dirbo Jakutsko (Rusija)
Civilinio oro susisiekimo remonto dirbtuvėse meistru, taip pat skraidė
keleiviniais lėktuvais JAK kaip borto mechanikas. 1945 m. už bendravimą su
lietuviais tremtiniais nuteistas 9-iems metams. 1945–1950 m. kaip politinis
kalinys dirbo aukso kasyklose, vėliau mechaninėse dirbtuvėse. 1950–1954 m.
gyveno Sibire kaip tremtinys.
1954 m. grįžo į Lietuvą. 1954–1958 m. dirbo Kauno motorų remonto gamykloje
šaltkalviu. Netrukus susisiekė su sklandytojais, skraidžiusiais Kulautuvoje, ir
vėl ėmėsi sklandytuvų projektavimo. 1957 m. Kaune pastatytas aukštos klasės
sklandytuvas BK-4 Kaunas. Juo sklandytojas Vytautas Dovydaitis 1958 m. atliko
pirmąjį pokario metais perskridimą ir įveikė 132 km – nuo Pociūnų iki Anykščių.
BK-4 "Kaunas" (Nuotrauka iš Benvenuto Ivanausko albumo)
1958–1969 m. dirbo Vilniuje, Projektavimo-konstravimo biuro
eksperimentinėje gamykloje konstruktoriumi, kūrė prietaisus ir įrankius staklių
pramonei. Laisvalaikiu darbavosi prie naujų sklandytuvų projektų. 1959 m.
sukonstravo standartinės klasės sklandytuvą BK-6 Neringa. Nuo 1960 m. šis
sklandytuvas buvo gaminamas serijiniu būdu Simferopolyje (Ukraina), juo
aprūpindavo visus buvusios Sovietų Sąjungos sklandymo klubus.
Balys Karvelis prie BK-6 "Neringa" (Nuotrauka iš Benvenuto Ivanausko albumo)
1968 m. besilankant Lešne (Lenkija) vykusiame Pasaulio sklandymo
čempionate, gimė idėja ir Lietuvoje gaminti plastikinius sklandytuvus. 1969 m.
Prienuose įkūrus eksperimentines sportinės aviacijos dirbtuves (vėliau –
Eksperimentinė sportinės aviacijos gamykla), 1969–1982 m. dirbo šioje gamykloje
vyriausiuoju konstruktoriumi, kol išėjo į pensiją. Įmonėje, vadovaujant
konstruktoriui B. Karveliui, 1972 m. buvo pradėti gaminti sklandytuvai iš
stiklaplasčio. 1972 m. gruodžio 8 d. į padangę pakilo pirmasis Sovietų Sąjungoje
plastikinis sklandytuvas BK-7 Lietuva. 1975 m. sukurtas patobulintas variantas
BK-7A.[2]
BK-7 "Lietuva" (Nuotrauka iš Benvenuto Ivanausko albumo)