Turinys /

T-2. Aviacinė technika

Aviaciniai varikliai:

Vidaus degimo - stūmokliniai

Šiuolaikinėje aviacijoje, be benzininių stūmoklinių vidaus degimo variklių, naudojami ir dyzeliai bei rotoriniai Wankelio varikliai. Pastarųjų negalima tiesiogiai priskirti prie stūmoklinių variklių, tačiau savo darbo principais jie vis dėlto artimi stūmokliniams varikliams.

Dvitakčiai vidaus degimo varikliai

Privalumai:

paprasta konstrukcija,
mažesnė variklio kaina,
lengvai keičiama variklio darbinė padėtis,
geras variklio masės ir galios santykis

Trūkumai:

prastas ekonomiškumas, prastai sudeginamas kuras,
nestabilus paleidimas,
prastas patikimumas,
trumpa eksploatacinė trukmė,
brangi eksploatacija

Panaudojus degalų įpurškimą, papildomą oro įpūtimą ir padidinus alkūninio veleno sūkius, pagerintume eksploatacines savybes. Tačiau tai didina variklio sudėtingumą, kainą, svorį.

Šio tipo varikliai plačiai naudojami parasparniuose, motosklandytuvuose, ultralengvuosiuose lėktuvuose.


Veikimo principas:

vienas alkūninio veleno apsisukimas - vienas darbinis ciklas,
1. mišinys įsiurbiamas sumažėjus karteryje slėgiui kylant stumokliui,
2. besileidžiantis stūmoklis spaudžia kuro mišinį kanalu į degimo kamerą,
3. kylantis stumoklis uždaro įsiurbimo vėliau išmetimo kanalus ir suspaudžia kuro mišinį
4. žvakės skeliama kibirkštis padega kuro mišinį, kuris energingai degdamas plečiasi spausdams stūmoklį žemyn,
5. pasislinkęs žemyn stūmoklis atidaro išmetimo kanalą ir karštos dujos veržiasi į išmetino vamzdį su rezonatoriuni.


Dviejų taktų varikliuose paprastai naudojamas benzino alyvos mišinys 1:50 santykiu. Taip užtikrinama variklio judamų dalių tepimas.

Keturktačiai vidaus degimo varikliai


Veikimo principas:

du alkūninio veleno apsisukimai - vienas darbinis ciklas,
1. mišinys įsiurbiamas stumokliui leidžiantis žemyn pro atvirą įsiurbimo vožtuvą,
2. vožtuvai užsidaro ir kylantis stūmoklis spaudžia kuro mišinį degimo kameroje,
3. suspaustas mišinįs padegamas žvakės kibirkštimi stumoklis spaudžiamas dujų slėgio suka veleną,
4. Kylantis stūmoklis per atsidariusį išmetimo vožtuvą išstumia atidirbusias dalis iš degimo kameros,
5. ciklas kartojamas.


Pagal kuro rūšį varikliai skirstomi į benzininius ir dizelinius.

Žvaigždiniai varikliai


Dėl konfigūracijos, patikimumo plačiai paplitę žvaigdiniai varikliai. Jū vekimo principai nesiskiria nuo keturtakčių variklų. Tiesa, kitaip išdėstyti agregatai. Didelis privalumas veikia bet kokioje padėtyje, geras svorio ir galios santykis.

Rotoriniai (Wankelio) tipo varikliai

Turbo sragtiniai

Kompaktiški, patikimi, lengvi varikliai puuikiai tarnauja vidutinio galingumo orlaiviuose .

Reaktyviniai, raketiniai

Tipiško turbinos reaktyvinio variklio schema. Oras suspaudžiamas ventiliatoriaus mentelėmis, kai jis patenka į variklį, jis sumaišomas ir deginamas su degalais degimo skyriuje. Karštos išmetamosios dujos veržiasi iš kameros ir sukuria turbinos trauką, kuri suka kompresoriaus ventiliatoriaus mentes.
  1. Įsiurbimas
  2. Žemo slėgio suspaudimas
  3. Aukšto slėgio suspaudimas
  4. Degimas
  5. Išmetimas
  6. Karšta sekcija
  7. Žemo ir aukšto slėgio turbinos
  8. Degimo kameros
  9. Šaltas skyrius
  10. Oro įleidimo anga

Elektriniai varikliai

Patikimi, lengvi, patogi eksploatacija. Minusas, nepakankamo dydžio elektros energijos kaupikliai, akumuliatoriai.